Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston kokoustiedote 25.10.2021

Yhteinen kirkkovaltuusto käsitteli kokouksessaan kiinteistökauppoja.

Kaupungin siluetti.

Ylä-Savon seurakuntayhtymällä on ollut useita kiinteistöjä myynnissä Huutokaupat.com –nettipalvelussa.

Yhteinen kirkkovaltuusto päätti myydä Pielaveden ja Sonkajärven kanttorilat korkeimman tarjouksen tehneille yksityishenkilöille. Pielaveden kanttorilasta myydään 161 000 eurolla ja Sonkajärven kanttorila 32 001 eurolla. Sonkajärven kanttorilan myynnistä päätettiin äänin 36-2, sillä Tuomo Kantola teki kannatetun esityksen siitä, että kiinteistöä ei myydä. Kaupat alistetaan vielä kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Iisalmessa sijaitsevasta Metsäpirtin kurssi- ja leirikeskuksesta yksityishenkilön tekemä 114 000 tarjous päätettiin hylätä. Kokouksessa Martti Sallinen teki kannatetun esityksen, jonka mukaan Metsäpirtin kurssi- ja leirikeskusta ei myydä tarjotulla hinnalla ja asiaa valmistellaan uudestaan. Äänestyksessä yhteisen kirkkoneuvoston myyntiesitys sai 20 ääntä, Martti Sallinen hylkäysesitys 16 ääntä ja yksi äänesti tyhjää. Koska kiinteän omaisuuden myyntipäätös vaatii 2/3 määräenemmistön paikalla olevista valtuutetuista laskettuna, todettiin, että määräenemmistö ei täyttynyt. Näin Martti Sallisen päätösesitys tuli yhteisen kirkkovaltuuston päätökseksi ja ostotarjous päätettiin hylätä.

Kokouksen pöytäkirjan voi lukea tästä (Linkistä avautuu pdf -tiedosto Ylä-Savon seurakuntayhtymän sivuilta)

Lisätietoja: hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi.

2021-10-26 09:38:40.0