Tervetuloa jälleen kirkkoon viettämään pyhää ja elämän tärkeitä hetkiä yhdessä!

1.6.2020 alkaen kirkkojen ovet aukeavat kirkkovieraille. Kirkollisia toimituksia ja jumalanpalveluksia voidaan viettää yhdessä turvallisuudesta hyvin huolehtien. Ehtoollistakin päästään jakamaan.

Sonkajärven kirkko.

1.6.2020 alkaen kirkoissa pidettäviin jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin kuten, kasteeseen, avioliittoon vihkimiseen ja siunaamiseen, sekä hautaan siunaamiseen voi osallistua yli 50 henkilöä.

Vaikka yli 50 hengen osallistujamäärät ovat mahdollisia, niin kokonaismäärä on kiinni siitä, miten kirkkotila mahdollistaa 1-2 metrin turvavälin. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien kirkoissa osallistujia voi olla 25-200 henkilöön kirkon koon mukaan. Kappeleissa ja seurakuntasaleissa vietettävissä kirkollisissa toimituksissa osallistujia voi olla 25-50 henkilöä tilan koon mukaan.

Seurakunnista huolehditaan siitä, että viranomaisohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä noudatetaan. Kirkoissa on otettu osa penkkiriveistä pois käytöstä ja kirkkovieraita ohjeistetaan kirkkoon saapuessa. Etäisyyttä toisiin osallistujiin pidetään 1-2 metriä mutta perheet voivat olla yhdessä lähempänä toisiaan.

Niin jumalanpalveluksissa kuin kirkollisissa toimituksissakin jokaisella osallistuja on myös oma vastuu kannettavana. Flunssaoireisena ei saa paikalle tulla, käsihygieniasta tulee huolehtia ja yskiminen pitää tehdä hihaan silloin kun yskä yllättää.

Mikäli kirkkoon ei ole mahdollista tulla, voi jumalanpalvelusta seurata jatkossakin omasta kotikirkosta seurakunnan YouTube kanavalla. Verkkolähetykset jatkuvat ainakin kesän ajan.

Kirkollisten toimitusten jälkeiset juhlat ja muistotilaisuus

Kirkollisten toimitusten jälkeen vietettävät kaste- ja hääjuhla sekä muistotilaisuus ovat yksityistilaisuuksia. Viranomaisten tulkinnan mukaan kirkollista toimitusta seuraava juhla on yksityistilaisuus ja sen osallistujamäärä on enintään 50 henkeä. Seurakuntasaleissa ja kappeleissa tilojen mahdollistama osallistujamäärä vaihtelee 25-50 välillä. Lisätietoa tiloista saa Ylä-Savon seurakuntayhtymän ja seurakuntien verkkosivuilta Kirkot ja tilat –sivuilta.

Sanna Komulaisen virkaanasettamismessua 7.6 voi kuunnella radiosta ja seurata verkossa

Iisalmen seurakunnan uuden kirkkoherran Sanna Komulaisen virkaanasettamismessua sunnuntaina 7.6. ei järjestetä avoimena yleisötilaisuutena. Suurta yleisötapahtumaa ei haluttu vielä tässä vaiheessa järjestää koronatilanteen vuoksi. Virkaanasettamismessua voi seurata Radio Sandelsilta ja Iisalmen seurakunnan YouTube –kanavalla suorana lähetyksenä sunnuntaina 7.6. kello 10 alkaen. Mikäli koronatilanne sen sallii, seurakuntalaisille järjestetään syksyllä virkaan tulo –juhla, johon kaikki ovat tervetulleita.

2020-05-26 11:28:01.0