Saarna Sonkajärven kirkossa 22.3.2020, Marian ilmestyspäivä

Tämän pyhäpäivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen neitsyt Marialle ilmoittamaan Jeesuksen syntymisestä. Tästä tulee myös juhlan nimi eri kielissä. Marian saamassa lupauksessa näkyy Jumalan armon koko rikkaus. Voit lukea tästä seurakuntapastori Atte Hokkasen tämän sunnuntain saarnan.

Marian_ilmestyspaiva.jpg

Luuk. 1:39–45

Sonkajärven kirkko

seurakuntapastori Atte Hokkanen

Muutaman päivän kuluttua Maria lähti matkaan ja kiiruhti Juudean vuoriseudulla olevaan kaupunkiin. Hän meni Sakariaan taloon ja tervehti Elisabetia. Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni? Samalla hetkellä kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani. Autuas sinä, joka uskoit! Herran sinulle antama lupaus on täyttyvä!”

Vietämme tänään tosiaan Marian ilmestyspäivää. Maailmalla Maria-juhlia vietetään vähän väliä, ja ne ovat monesti juhlista suurimpia etenkin katolisissa maissa. Meidän kirkossamme näitä Maria-pyhiä on kuitenkin vain kaksi: yksi ennen joulua neljäntenä adventtina ja yksi näin keväällä. Muutenkin Maria tuppaa jäämään meillä vähän paitsioon. Se on oikeastaan sääli, sillä hänellä olisi kyllä paljon opetettavaa ja hengellistä annettavaa meillekin.

Korjatakseni vähän tätä vääryyttä olen tänään ottanut tänne kirkkoon toisen tuoliin. Se on varattu tietenkin päivän kunniavieraalle, Marialle. Häntä ei luonnollisesti voi haastatella kasvoista kasvoihin Arto Nybergin tyyliin, mutta kysymyksiä voi kuitenkin esittää. Kenties vastauksiakin löytyy. Onhan niin, että ”pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.”

Ensimmäisenä haluaisin kysyä Marialta, että epäilikö hän ikinä. Mariahan ei ollut lähtökohdiltaan millään tavalla erityinen. Päinvastoin, hän oli monella mittapuulla varsin tavallinen maalaistyttönen. Silti Jumala valitsi juuri hänet Jeesuksen äidiksi. Niinpä voisi kuvitella, että tämä tehtävä oli vaikea hyväksyä ja uskoa todeksi. Evankeliumissa Luukkaan mukaan kerrotaankin, että Maria kysyi viestiä tuoneelta enkeliltä, miten se on mahdollista. Tästä kysymyksestä voidaan päätellä, että ei hän ainakaan ihan ensikuulemalta asiaa uskonut. Jumalallehan on kaikki mahdollista. Mutta silti enkeli ei lentänyt pois etsimään toista tyttöä. Siinä on ajateltavaa meille tämän päivän ihmisillekin.

Maria ja hänen kertomuksensa on myös toisella tavalla yllättävän ajankohtainen. Maria nimittäin oli heti enkelin viestistä alkaen uuden edessä. Hänellä oli edessä uusi elämänvaihe, joka oli tuntematon ja pelottavakin. Samalla tavalla mekin elämme nyt tämän koronaepidemian vuoksi ennen kokematonta aikaa, arvaamattoman tulevaisuuden edessä. Nyt jos Maria istuisi tässä, kysyisinkin häneltä, kuinka hän selvisi siitä epävarmuudesta, joka hänen elämässään yhtäkkiä koitti.

Ainakin yksi vastaus vaikuttaa selkeältä. Maria luotti Jumalan lupauksiin. Epävarmuudesta huolimatta hän kykeni luottamaan niihin moniin kirjoitusten kohtiin, joissa kerrotaan Jumalan huolenpidosta. ”Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani”, ”Vaikka nousisin lentoon aamuruskon siivin tai muuttaisin merten taa, sielläkin sinä minua ohjaat, talutat väkevällä kädelläsi. Vaikka sanoisin: ’Nyt olen pimeyden kätköissä, yö peittää päivän valon’, sinulle ei pimeys ole pimeää, vaan yö on sinulle kuin päivänpaiste, pimeys kuin kirkas valo.” Maria luotti Jumalan lupauksiin ja voitti epävarmuuden sen avulla.

Marian viesti meille tämän päivän ihmisille onkin, että kaikkein kovimmissakin hetkissä Jumala tukee ja johdattaa. Jumala tuo toivon. Mutta silti, toivo ei ole ainoastaan passiivista luottamusta, vaan myös kutsu aktiiviseen tekemiseen. Meidän tehtävämme on olla toivon lähettiläitä, ja tehdä sellaisia tekoja, jotka luovat luottamusta tulevaisuuteen. Ei Mariakaan ollut yksin, vaan hänellä oli ympärillään ihmisiä, jotka tukivat ja auttoivat häntä.

Pidetään siis toivoa yllä, ja huolta toisistamme. Niin tästä selvitään.

2020-03-22 10:00:00.0