Sonkajärven seurakunta 100 ja kirkko 110 vuotta

Sonkajärven seurakunnassa vietetään tänä vuonna tuplajuhlia, kun seurakunta täyttää 100 vuotta ja kirkko 110 vuotta. Pyöreitä vuosia juhlistetaan pitkin vuotta erilaisissa tilaisuuksissa.

Sonkajärven kirkko kesäisessä maisemassa

Sonkajärven seurakunta itsenäistyi Iisalmen emäseurakunnasta vuonna 1920. Näin ollen Sonkajärvellä on vietetty itsenäistä seurakuntaelämää jo pyöreät 100 vuotta.

Sonkajärven komea kivikirkko, Pyhän toivon kirkko, on hieman itsenäistä seurakuntaa vanhempi. Arkkitehti Josef Stenbäckin suunnitelmat hyväksyttiin senaatissa vuonna 1908, minkä jälkeen rakennustyöt alkoivat rivakasti. Piispa J. R. Koskimies vihki kirkon virallisesti tehtäväänsä 6.11.1910. Tuosta päivästä tulee tänä vuonna kuluneeksi jo 110 vuotta.

Juhlavuoden vietto huipentuu marraskuussa pidettävään juhlaan. Tapahtumaa aletaan suunnitella hyvissä ajoin juhlatoimikunnan voimin. Jos haluat mukaan suunnittelemaan, ole yhteydessä pastori Atte Hokkaseen.

2020-02-06 12:06:00.0