Kirkon keskusteluapu päivystää jouluna, palvelulla uudet verkkosivut

Kirkon keskusteluapua on tarjolla tänä jouluna neljällä kanavalla. Kuuntelija on paikalla puhelimen, chatin, nettikirjeen tai perinteisen kirjeen päässä – suomeksi ja ruotsiksi. Kirkon keskusteluavun palvelut löytyvät nyt uudelta yhteiseltä sivulta www.kirkonkeskusteluapua.fi, josta löytyvät myös keskusteluavun yhteystiedot ja aukioloajat.
Kirkon Keskusteluapua_150x150.png

Jouluna keskusteluapu päivystää seuraavasti:

• Palveleva puhelin: 01019 0071 joka ilta klo 18–01 (Viikonloppuisin päivystys jatkuu yöllä klo 03 saakka)
  • Palveleva chat: viikoilla 52 ja 53 ma-pe klo 16–20

Idyllin tavoittelu aiheuttaa paineita

Joululta toivotaan usein kaunista ja monin tavoin täydellistä perheen yhteistä juhlaa. Tämän idyllin tavoittelu aiheuttaa monille paineita ja toisaalta ristiriitaa, kun oma joulu ei näytä eikä tunnu täydelliseltä.
Raskaan elämäntilanteen tai murheiden kanssa ei kannata jäädä yksin, sillä usein toisen kanssa puhuminen helpottaa oloa. Kirkon keskusteluavun koulutetut päivystäjät pyrkivät löytämään yhdessä yhteydenottajan kanssa hänen tilanteeseensa parhaiten sopivia ratkaisuja. Yhteyttä voi ottaa halutessaan nimettömästi ja käydyt keskustelut ovat aina luottamuksellisia.

”Joulustressin keskellä tahdomme Kirkon keskusteluavun päivystäjien joukolla toivottaa joulurauhaa. Etsimme mielellämme kanssasi lepoa, iloa ja hyvää joulumieltä. Joulurauha voi löytyä, vaikkei ole ehtinytkään saada kaikkea kauniiksi ja ehjäksi”, kertoo verkkotyön koordinaattori Henna Ahlfors.

Apua tarjolla myös verkossa ja postitse

Verkossa keskusteluapua voi hakea ympäri vuorokauden. Palveleva netti on nettikirjepalvelu, jossa päivystäjät vastaavat viesteihin muutaman päivän kuluessa, myös jouluna. Facebookissa toimivassa Palvelevassa chatissa voi puolestaan keskustella reaaliaikaisesti päivystäjän kanssa. Keskustelut ovat luottamuksellisia eikä työntekijä näe käyttäjän henkilöllisyyttä. Chatin käyttäminen ei vaadi kirjautumista Facebookiin.

Palvelevan puhelimen ja verkon keskustelukanavien lisäksi kirkko tarjoaa vuoden ympäri keskusteluapua myös perinteikkäästi kirjepostilla. Tänä vuonna aloittanut uusi keskusteluavun muoto Palveleva kirje tarjoaa mahdollisuuden käsitellä elämäntilannettaan luottamuksellisesti kirjeen muodossa. Päivystäjä vastaa kirjeisiin, kunhan lähettäjä on liittänyt mukaan kirjeeseen oman osoitteensa. Palvelevaan kirjeeseen voi lähettää postia osoitteella:
Palveleva kirje, PL 210, 00131 Helsinki

Lisätietoja: