Vanhuksille hengellistä sisältöä tabletilta suoraan kotiin

Sonkajärven seurakunta on aloittanut yhteistyön Ylä-Savon SOTEn vanhusten päivätoiminnan kanssa. Vanhuksille tarjotaan tabletin kautta esimerkiksi mahdollisuus osallistua hartauteen.

Small_Vanhuksille hengellistä sisältöä tabletilta_SOTE ja Sonkajärven srk_Kuva_Mari Koistinen_M.jpg

Kuva: Mari Koistinen

Yhteistyö on osa SOTEn vanhustyön uutta ja osittain vielä kehitteillä olevaa etäpäivätoimintaa, jossa vanhukset osallistuvat toimintaan tablettien avulla omissa kodeissaan. SOTEn päivätoiminta tarjoaa heille tabletin kautta sisältöä ja virikettä. Palvelu on tarkoitettu esimerkiksi vanhuksille, joilla ei ole enää mahdollista päästä paikalle tapahtumiin. Palvelun avulla SOTE toteuttaa myös lääkärien ja hoitajien palveluita. Etäpäivätoiminnan avulla on mahdollista välittää tablettien ääressä oleville vanhuksille lähetystä suoraan jostain tapahtumasta tai sitten Youtube-linkin avulla.

”Otimme yhteyttä Sonkajärven seurakuntaan, kun vanhuksilta tuli kyselyjä hengellisestä sisällöstä. Yhteistyö lähti liikkeelle jo joulukuussa, kun ensimmäinen onnistunut koelähetys lähetettiin seurakunnan varttuneemman väen kirkkopäivästä. Tilaisuuteen osallistui vanhuksia paikan päällä, mutta myös etäpäivätoiminnan kautta. Palaute on ollut todella positiivista”, kertovat päivätoiminnan ohjaajat Mari Koistinen ja Helena Kortelainen Ylä-Savon SOTElta.

”Jouluviikolla vanhukset saivat katsoa myös piispa Jari Jolkkosen heille erikseen kohdistetun joulutervehdyksen. Huhtikuussa on luvassa parikin lähetystä, kun 3.4. varttuneen väen kirkkopäivä messuineen tulee myös livelähetyksenä ja aamuhartaus 30.4. lähetetään tablettien kautta suoraan vastaanottajille”, kertoo Sonkajärven kirkkoherra Helena Nykänen.

Lisätietoja, Sonkajärven seurakunta, kirkkoherra Helena Nykänen, 044 0711 235, helena.nykanen@evl.fi ja Ylä-Savon SOTE, päivätoiminnan ohjaaja Helena Kortelainen, 040 712 6737, helena.kortelainen@ylasavonsote.fi sekä päivätoiminnan ohjaaja Mari Koistinen, 040 712 6737, mari.koistinen@ylasavonsote.fi

2019-03-12 09:00:00.0