Kirkkoherran adventtitervehdys

Sonkajärven seurakunnan kirkkoherra Helena Nykäsen adventtitervehdys.
1 adventti_200x200_1_THUMB.jpg

Sonkajärven seurakunnassa toimitettiin kuluneena vuonna piispantarkastus, jossa mittailtiin onnistumisia ja toimintoja, joissa on kehittämistä. Piispantarkastuksessa annettuja kehittämistehtäviä on työstetty ja tulevaisuutta suunnitellaan Ylä-Savon seurakuntayhtymässä aloitetun VETO-3-kehittämisprojektissa, jossa pääpaino on löytää henkilöresurssien käyttö taloustilanteen tasapainottamiseksi muiden säästötoimien lisäksi.

Seurakuntavaalien valmistelu aloitettiin jo vuosi sitten ja nyt vaalit on toimitettu. Uusi vaalikausi 2019 – 2022 alkaa, johon valituille luottamushenkilöille toivotamme Jumalan siunaavaa johdatusta, onnea ja jaksamista! Lämmin kiitos vaalilautakunnalle ja kaikille vaalijärjestelyissä mukana olleille!

Kehittämisprojektien ja muutosten keskellä käväisee mielessä, että seurakunnan ja kirkon perustehtävä on unohtunut.  Kuitenkin, ihmisten mieltä liikuttavat tilanteet ja ahdinko myös ilot osoittavat, että ihmisillä on tarve kohdata ja tulla kuulluksi seurakunnan työntekijän kanssa kasvokkain. Ilahduttavan monet seurakuntalaiset tulevat uskollisesti jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin kuulemaan Jumalan sanaa ja kohtaamaan lähimmäisiä.

Sytytämme adventtikynttilän ja saamme koko sydämestämme yhtyä Hoosianna -huutoon, jossa  pyydämme Jeesukselta: "Oi auta!"

Aloitamme uuden kirkkovuoden ja samalla alkaa toiveikas joulun odotus ja valmistautuminen Vapahtajamme syntymäjuhlaan. Maanantaina 3.12. alkaa joulupaasto, jolloin voimme rukouksissamme muistaa kaikkia lähimmäisiämme lähellä ja kaukana.

1.adventtisunnuntain evankeliumissa sanotaan: "Sanokaa tytär Siionille: Katso, kuninkaasi tulee! Hän tulee luoksesi lempeänä, ratsastaen aasilla, työjuhdan varsalla."

Jeesus kulki arjessa, lähellä ihmisiä lempeänä, rauhantuojana ja huomasi ihmiset yksilöinä joukon keskelläkin.  Jospa ottaisimme mallia ja hiljentäisimme vähän "vauhtiamme" ja pysähtyisimme kysymään lähimmäistemme kuulumisia ja vointia. Hetken läsnäolo ja toisen ihmisen kuuleminen voivat olla lähimmäisellemme mitä parhainta evankeliumia tai joululahja.  Tai - uskaltaisimmeko asettua rauhanrakentajaksi ja hyvän joulumielen tuojiksi?

Sonkajärven seurakunta järjestää monenlaisia jouluajan tilaisuuksia, joissa saamme kohdata toinen toisemme. Toivotamme teidät kaikki lämpimästi tervetulleeksi jouluajan tilaisuuksiin!

Toivotan teille hyvät seurakuntalaiset siunattua adventinaikaa!

Helena Nykänen
kirkkoherra