Piispa Jolkkonen Sonkajärvelle piispantarkastukseen

Piispa Jari Jolkkonen toimittaa piispantarkastuksen Sonkajärven seurakunnassa tammikuussa 2018. Tarkastusprosessi on alkanut seurakunnassa jo kesäkuussa 2017. Tarkoituksena on arvioida seurakunnan toimintaa, sen vahvuuksia ja mahdollisia kehittämisen kohteita sekä etsiä visioita seurakunnan tulevaisuuden varalle.
WEB_Sonkajarven-kirkko_U_1206_02_MO_S.jpg

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat tekevät tarkastusmatkan hiippakuntansa seurakuntiin ja seurakuntayhtymiin 8–10 vuoden välein. Tarkastukseen sisältyy mm. työntekijöiden ja luottamushenkilöiden neuvotteluja piispan ja tarkastusseurueen kanssa. Lisäksi siihen kuuluu seurakunnan itsearviointi sekä erillinen talouden ja hallinnon tarkastus. Koko tapahtumaketju kestää seurakunnan arjessa noin reilun vuoden.

Kuopion hiippakunnan piispantarkastuskäytäntöä on uudistettu viime vuosien aikana. Erona aikaisempaan on seurakunnan oma pohdinta ja työskentely toiminnan kehittämisestä jo ennen varsinaista piispantarkastusta. Kestoltaan tarkastus on myös pidempi, kaikkiaan noin 1,5 vuotta.

Seurakuntalaisille näkyvin osa on piispan vierailu Sonkajärvellä perjantaina 26.1. ja sunnuntaina 28.1.2018. Perjantaina piispa Jolkkonen vierailee mm. Sonkajärven yläkoulussa/lukiossa, kirjastolla ja Toipumo Oy:ssa. Lisäksi ohjelmaan kuuluu seurakunnan työntekijöiden sekä luottamushenkilöiden kanssa käytävät keskustelut.

Tule tapaamaan piispaa

Piispan julkisen vierailun ohjelmaan kuuluu kaikille avoimia tilaisuuksia, joita ovat: perjantaina 26.1. klo 9.15–9.45 Sonkajärven kirkossa aamuhartaus ja alakoululaisten/seurakuntalaisten tapaaminen, klo 13–14 piispan päiväkahvitilaisuus seurakuntatalolla, jonne yrittäjät ja seurakuntalaiset ovat tervetulleita, klo 18.30 Sukevan kirkossa seurakuntalaisten kuuleminen ja klo 19 iltahartaus.

Sunnuntaina 28.1. klo 10.00 on Sonkajärven kirkossa piispanmessu, jonka päätyttyä piispa antaa seurakunnalle päätöslausunnon piispantarkastuksessa tekemistään havainnoista.

Toimita piispalle kysymyksiä

Piispa on pyytänyt seurakuntalaisten kysymyksiä etukäteen kirkkoherran välityksellä.   Lähetä tai toimita kysymykset kirkkoherra Helena Nykäselle joko kirjeessä, soittamalla tai sähköpostilla. Kysymykset lähetetään piispalle noin viikkoa ennen tarkastuspäivää.

Lisätietoja, Sonkajärven seurakunta, kirkkoherra Helena Nykänen, 044 0711 235, helena.nykanen@evl.fi

2018-01-08 13:16:00.0