Pitkäperjantain surujuhla edeltää pääsiäisen ilosanomaa

Pääsiäistä edeltävä pitkäperjantai on Kristuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Se on kirkkovuoden ainoa surujuhla. Pääsiäinen on kristikunnan tärkein ja vanhin juhla, jolloin juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta ja voittoa kuolemasta.

Pitkäperjantain raamatunteksteissä seurataan Golgatan tapahtumia. Jeesus ristiinnaulitaan ja hän kuolee. Jeesuksen kärsimystie päättyy. Jeesuksen risti on kristitylle anteeksiantamuksen, sovinnon ja toivon merkki. Jeesus kantoi ristille koko maailman synnin. Hän rakensi sovinnon Jumalan ja ihmisten välille ja avasi tien ikuiseen elämään. Jeesuksen ristinkuolema kutsuu myös meitä rakentamaan rauhaa ja sovintoa toistemme kanssa.

Pääsiäinen juhlistaa Jeesuksen ylösnousemusta. Pääsiäisen toivon sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta: Jeesuksen ylösnousemuksen myötä kuoleman kahle on murrettu ihmiskunnan ympäriltä. Kristityt ovat viettäneet pääsiäistä aivan kristinuskon alkuajoista lähtien. Pääsiäistä vietetään kevätpäivän tasauksen jälkeisen täysikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Tänä vuonna pääsiäinen on 16.4.

Lähde: Kirkon tiedotuskeskus

Sonkajärven seurakunnan tapahtumia pitkäperjantaina ja pääsiäisenä

Pitkäperjantai 14.4.
Klo 10 pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Sonkajärven kirkossa

Pääsiäispäivä su 16.4.
Klo 10 messu Sonkajärven kirkossa. Klo 10 messu Sukevan kirkossa.

2. pääsiäispäivä ma 17.4.
Klo 10 messu Sonkajärven kirkossa.

2017-04-11 14:10:16.0