Tulevat ekaluokkalaiset siunataan koulutielle

Lapsen koulun aloitus on monelle perheelle suuri muutos ja tunteellinen tapahtuma. Kirkko elää mukana arjessa, perheitä tukien. Monet seurakunnat järjestävät siunaustilaisuuksia uusille ekaluokkalaisille ja näin tehdään myös kaikissa Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa.  Sonkajärvellä siunaaminen järjestetään 18.5. klo 18 Sonkajärven kirkossa. Samaan iltaan on yhdistetty myös päivä- ja perhekerhojen kevätlaulajaiset sekä päiväkodin kevätjuhla, joka jatkuu heti kouluun siunaamisen jälkeen seurakuntasalissa. Sukevan kirkossa koululaiset siunataan koulutielle 19.5. klo 18.

1604190_Koulutiellesiunaus_Vesa Ranta_verkkokuva_L.jpg

Kirkko ja koulut tekevät monenlaista yhteistyötä. Kasvatuksen arvot ja tavoitteet ovat samansuuntaisia. Kirkko haluaa tukea vastuullista elämäntapaa, olla mukana ihmisten arkielämässä ja korostaa tasavertaisuutta. Kouluun lähtevien ekaluokkalaisten siunaustilaisuus on hartaushetki, jossa lapsille rukoillaan turvallista koulutaivalta. Tilaisuuteen on usein kutsuttu mukaan myös isovanhemmat ja kummit. Siunauksen ajaksi lapset voivat polvistua alttarikaiteen ääreen ja heidät siunataan kättenpäällepanemisella. Siunatessaan lapsia pappi tai muu seurakunnan työntekijä voi sanoa esimerkiksi "Jeesus siunatkoon sinun koulutiesi ja koko elämäsi". Tilaisuuksissa lauletaan myös lapsille tuttuja virsiä.

Lähde: www.evl.fi

2015-05-12 15:13:36.0