Pyhäinpäivänä muistamme rakkaitamme kynttilöin ja rukouksin

Lauantaina 5. marraskuuta vietettävä pyhäinpäivä on Suomessa hiljainen ja harras päivä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheisten haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Pyhäinpäivä on kristillinen pyhimysten, marttyyrien ja vainajien muistopäivä, johon perinteisesti kuuluu muisteleminen ja edesmenneiden rakkaiden muistaminen.
Pyhainpaiva 2016_lukkariuutiset_200x200_MO_THUMB.jpg

Pyhäinpäivän nimessä on sana ”pyhä” merkitsee Jumalalle erotettua
Pyhäinpäivä, vanhemmalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä, on alkujaan muodostunut kahdesta juhlasta: kaikkien pyhien päivästä ja uskovien vainajien muistopäivästä. Alun perin ne olivat erillisiä juhlia. Pyhäinpäivän nimessä on sana ”pyhä”. Se merkitsee Jumalalle erotettua. Pyhäinpäivään kuuluu keskeisesti kynttilöiden vieminen ja sytyttäminen läheisten haudoille. Haudoilla käynti yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Kirkoissa pyhäinpäivä on viidenneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä jouluaaton, ensimmäisen adventtisunnuntain, ensimmäisen joulupäivän ja kiirastorstain jälkeen. Päivä sekoittuu usein amerikkalaiseen Halloween juhlaan, joka tarkoittaa taas kuolleiden juhlaa. Vaikka molempien juhlapyhien sävyssä on kuolema, niin alkuperä on aivan eri.

Kaikille syttyy kynttilä
Useissa Suomen evankelis-luterilaisissa seurakunnissa jumalanpalveluksissa ja erillisissä muistotilaisuuksissa luetaan edellisen vuoden pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden nimet ja sytytetään kynttilä heidän muistolleen. Se on tärkeä osa surutyötä, olipa sitten kuolemasta jo kulunut pian vuosi tai vain muutama viikko. Näin tehdään myös kaikissa Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa.

Lähteet: www.evl.fi, Kirkkovuosi tutuksi: Risto Kormilainen

Lisätietoja:
Sonkajärven seurakunta, kirkkoherra Helena Nykänen, 044 0711 235, helena.nykanen@evl.fi

Pyhäinpäivän tapahtumat seurakunnassamme 2016

Sonkajärven seurakunta

-       La 5.11. klo 13.00 pyhäinpäivän sanajumalanpalvelus ja muistokynttilöiden sytytys Sukevan kirkossa.
-       La 5.11. klo 19.00 pyhäinpäivän sanajumalanpalvelus ja muistokynttilöiden sytytys Sonkajärven kirkossa.
-       Su 6.11. klo 10.00 messu Sukevan kirkossa, messu liittyy Sukevan kylätalolla pidettävään Kekrijuhlaan. Linja-autokuljetus on järjestetty kirkonkylältä kirkon paikoitusalueelta klo 9. Linja-auto kulkee klo 9 reittiä Sonkakoski-Lapinkylä-Sukeva.  Paluukuljetus Kekrijuhlan päätyttyä.
-       Su 6.11. klo 13.00 messu Sonkajärven kirkossa.

Pyhäinpäivän kaikki tapahtumat Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa 2016 >>

2016-10-31 13:35:01.0