Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 14.3.2023

Graafisessa kuvassa kuuden seurakunnan pääkirkkojen tornit ja puheenjohtajan nuija.

Pielaveden Valkeiskylästä vuokrataan maa-alueita ABO Wind Oy:n tuulivoimapuiston käyttöön

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti vuokrata maa-alueen Pielaveden Valkeiskylästä tuulivoimayhtiö ABO Wind Oy:lle, mikäli hanke toteutuu. Päätös maa-alueen vuokraamisesta on vahvistettava vielä Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulissa.

Tuulivoimayhtiö ABO Wind Oy kartoittaa tuulivoimatuotannon mahdollisuuksia alueella. Suunnittelualeen rajauksen sisäpuolelle jää osittain Ylä-Savon seurakuntayhtymän omistama tila 595-422-16-112 Pappila kooltaan 1014,80 ha.

Vuokran suuruus määräytyy tuulivoimaloiden määrästä, tehosta ja sijainnista. Lisäksi maksetaan kiinteää hehtaarikohtaista korvausta tuulenottoalueille. Vuokrasopimuksessa vuokralainen saa oikeuden käyttää vuokra-aluetta tuulivoimapuiston suunnitteluun, rakentamiseen, toimintaan ja purkamiseen.

Iisalmen Vanhan hautausmaan kasteluverkoston ja sähkö- ja valaistusjärjestelmän rakentamiskustannuksille myönnettiin 33 200 euron määrärahaylitysoikeus vuodelle 2022

Hanke on valmistunut marraskuussa 2022 ja aiemmin myönnetyt investointimäärärahat ovat ylittyneet 33 236 eurolla. Summa koostuu lähinnä suunnittelukustannusten noususta sekä arvioitua suuremmista sähkörakentamisen kustannuksista. Kaikkiaan myönnetyt määrärahat kohteeseen olivat yhteensä 236 400 euroa.

Varpaisjärven seurakunnalle myönnettiin 39 400 euron määrärahaylitysoikeus vuodelle 2022

Ylitykseen vaikutti merkittävimmin henkilöstömenojen ylitys 24 434 euroa, mikä johtui suurehkosta sijaistarpeesta ja palvelussuhteensa päättäneille työntekijöille maksetuista lomakorvauksista ja -rahoista. Palvelujen ostot ylittyivät 7 600 eurolla. Toimintatuottoja kertyi 7 000 euroa ennakoitua vähemmän.

Yhteisen kirkkovaltuuston 14.3.2023 kokouksen pöytäkirjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (domus.evl.fi).

Lisätietoja: Ylä-Savon seurakuntayhtymä, hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 733 5211, katariina.bergbacka@evl.fi

2023-03-15 08:26:53.0