Rippijuhlat

Rippijuhlaa edeltää aina rippikoulun käyminen. Se on nuoren elämässä kasteen jälkeen seuraava suuri kristillinen juhla. Rippikoulun voi käydä, vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon eikä olisi kastettu. Alaikäinen voi liittyä huoltajien luvalla kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kuuluisikaan kirkkoon.

Rippikoulu päättyy konfirmaatiojuhlaan, joka antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on myös kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytys.

Rippijuhlan voi järjestää kotona tai muussa sopivassa paikassa esim. seurakunnalla on vuokrattavia tiloja. Lisätietoja perhejuhliin liittyen saat Palvelutoimistosta. Rippikouluista saat lisätietoa seurakunnan nuorisotyönohjaajilta.

Palvelutoimisto

Häät, kaste ja tilavaraukset

☎ 044 7335 202Linkki avautuu uudessa välilehdessä.
ylasavon.palvelutoimisto@evl.fi.
Ilvolankatu 14 b, 74100 Iisalmi.

Toimistojen aukioloajat

Palvelutoimisto ja Hautauspalvelut
avoinna ma-pe
klo 9.00-13.00.

Poikkeavat aukioloaikamme: Olemme suljettu juhlapyhinä. Lisäksi suljemme klo 13 kiirastorstaina, vappuaattona, juhannusaatonaattona, jouluaatonaattona, uudenvuodenaattona.

Nuori rukoilee kädet ristissä.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen