Apua ja tukea elämään

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakoni ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten.

Diakoniatyöntekijä tavattavissa syyskuun alusta lähtien. Voit ottaa yhteyttä diakoniatyöntekijään, kun haluat puhua asioista jonkun kanssa luottamuksellisesti, tarvitset tukea vaikeuksissasi tai taloudellista apua. Diakoni Ari Pulkka p.044 7206 071 tai ari.pulkka@evl.fi.

Diakoniapäivystys

Yhteydenotot Sonkajärven seurakunnan diakoni Ari Pulkalle p.044 7206 071 tai ari.pulkka@evl.fi

Ota yhteyttä

Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai netin välityksellä. Papit, diakoni ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten. Kaikkien työntekijöidemme yhteystiedot näet tästä.

Kirkon keskusteluapua

Kirkon keskusteluapu on sinua varten, joka kaipaat kuuntelijaa. Päivystäjämme ovat kirkon vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia sekä työntekijöitä. Palvelemme myös ruotsiksi. Keskusteluapua saat chatin välityksellä, soittamalla, laittamalla sähköpostia tai kirjoittamalla kirjeen. Voit valita sinulle sopivan palvelun. Tästä siirryt kirkonkeskusteluapua.fi sivustolle. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ruoka-apu

Sonkajärvi

Ruoanjako parittomien viikkojen torstaisin klo. 09.00-09.45. Rutakontie 20, 74300 Sonkajärvi.  Jako tapahtuu seurakuntatalon diakoniatoimiston ulko-ovelta suoraan omaan kassiin. Ruoka-apuna jaetaan kauppojen lahjoittamia päiväystuotteita / hävikkiruokaa.

Sukeva

Ruoanjako Sukevalla parillisten viikkojen torstaisin klo 10.00-11.00. Annantie 9 kerhohuone. Tilaisuuden järjestävää SPR Sukevan osasto. Ruoka-apuna jaetaan omaan kassiin kauppojen lahjoittamia päiväystuotteita / hävikkiruokaa.

Näet tarkemmat tiedot ruoka-apu.fi sivustolta.

Kotikäynnit

Diakonianviranhaltijan tehtävät ovat hädän etsiminen ja lievittäminen, hädän syihin vaikuttaminen, palveluun kasvattaminen, opettaminen ja ohjaaminen.

Työntekijän apuna on diakoniajohtokunta, jonka kanssa päätetään esimerkiksi taloudellisista avustuksista. Tarvittaessa diakoni tekee kotikäyntejä.

Sururyhmät

Sururyhmä on avoin aikuisille viimeisen vuoden aikana läheisensä menettäneille. Ryhmässä voi pohtia luottamuksellisesti surun ja kuoleman kysymyksiä tutustumalla surun vaiheisiin, suruun Raamatun näkökulmasta ja miettimällä miten tästä eteenpäin. Seuraava sururyhmä alkaa keskiviikkona 8.11.2023 kello 17.30 Sonkajärven seurakuntatalolla. Kokoontumiset keskiviikkoisin klo 17.30-19.30 (8.11.,29.11.,13.12.,10.1.2024, 24.1.2024). Ilmoittautumiset diakoniatyöntekijälle p. 044-7206 071.

Vertaistukitoiminta

Seurakuntamme tarjoaa myös mm. monenlaista vertaistukitoimintaa:

Sonkajärven seurakunnan diakoniatyö on mukana kunnan ja eri yhteisöjen vammaistyössä. Mielenterveystyössä teemme yhteistyötä Kohtaamispaikka Arjen Askeleen kanssa. Kriminaali- ja päihdetyötä teemme yhteistyössä Pysäkki ry:n kanssa. Kehitysvammatyössä teemme yhteistyötä Sukevan Mäntylän toimintakeskuksen kanssa.

Yhteistyötahojen kanssa teemme retkiä ja järjestämme leirejä, sekä erilaisia tilaisuuksia.

Kirkon Perheasiain neuvottelukeskus

Perheasiain neuvottelukeskuksessa selvitetään parisuhteeseen, perheeseen ja ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyviä kysymyksiä. Palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.

Kuopion toimipiste

Asiakkaaksi hakeutuminen:  soita vastaanottosihteerille puh. 040 4848 480,
puhelinajat ovat ma–pe klo 9–11.

NettiTupu kuuntelee

Nettitupu tarjoaa aikuisen keskustelukumppanin. Nettitupu on kouluikäisille tytöille ja pojille tarkoitettu auttamispalvelu verkossa. Voit helposti tehdä kysymyksen mieltäsi painavasta asiasta ja chattailla NettiTupun kanssa.

Tutustu Nettitupu palveluunLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Siirryt osoitteeseen www.nettitupu.fi).

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Parisuhteen pieniin tai isoihin huoliin kannattaa hakea rohkeasti apua. Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apua eri puolilla Suomea.

Hae apua parisuhdeongelmiin

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa