Hirsikankaan leirikeskuksen puolesta tehty vetoomus luovutettiin tänään 21.8.2023 Ylä-Savon seurakuntayhtymän päättäjille

Vetoomuksen tavoite on mm. Hirsikankaan leirikeskuksen kunnostaminen ja säilyttäminen seurakuntien ja yhteisöjen leiri-, kokous- ja kokoontumispaikkana. Vetoomuksen on allekirjoittanut 1335 ihmistä kesän aikana.

Vetoomuksen luovutus 21082023 Hirsikankaan leirikeskus 3_web (1).jpg

Vetoomuksen luovuttivat Päivi Komulainen, Marja Liisa Eskelinen ja Helena Kainulainen. Vastaanottamassa olivat Ylä-Savon seurakuntayhtymän hallintojohtaja Katariina Bergbacka, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja ja Iisalmen seurakunnan kirkkoherra Sanna Komulainen, kiinteistöpäällikkö Jarno Rönkkö ja yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Minna Kettunen.

Vetoomus annetaan Hirsikankaan leirikeskukseen liittyvän päätöksenteon valmisteluun mahdollisesti perustettavan työryhmän käsiteltäväksi. Esitys työryhmän perustamisesta on yhteisen kirkkoneuvoston asialistalla 22.8.2023 kokouksessa.

Ylä-Savon seurakuntayhtymä selvittää vuoden 2023 aikana leirikeskuksen tulevaisuutta

Ylä-Savon seurakuntayhtymässä Hirsikankaan leirikeskukseen liittyvän päätöksenteon valmistelu on alkamassa. Yhteiselle kirkkoneuvostolle esitetään 22.8.2023 kokouksessa, että se nimeää Hirsikankaan leirikeskuksen peruskorjaukseen liittyvän päätöksenteon valmisteluun tulevaisuustyöryhmän. Tehtävänä on selvitellä 31.10.2023 mennessä tulevaisuudessa leirikeskuksiin liittyviä tarpeita ja selvittää mahdollisia korvaavia leiripaikkoja ja niiden kustannuksia yksityisiltä markkinoilta.

Hirsikankaan leirikeskukseen liittyvä uutisseuranta (ylasavonseurakunnat.fi)

Vetoomus Sukevan Hirsikankaan leirikeskuksen puolesta:

Me allekirjoittaneet haluamme, että Hirsikankaan leirikeskus kunnostetaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti Ylä-Savon seurakuntayhtymän kirkkovaltuuston toimesta. Yhtymä tarvitsee yhden ympärivuotisen leiri-, kokous- ja kokoontumispaikan. Lisäksi se palvelee niin seurakuntia kuin muita yhteisöjä koko Yhtymän alueella ympärivuotisesti. Samalla vaadimme, että yhtymä satsaa paikan markkinointiin. Muistutamme, ettei yhtymän alueelta löydy leiri- ja koulutustarpeeseen omaa paikkaa sille määrälle, mikä on nykyinen ja lähivuosien tarve. Yhtymän tulisi ajatella erityisesti lapsi- ja nuorisovaikutusta hankkeen toteuttamisella. Sitä ei ole huomioitu aiemmissa päätöksissä.

Lisätietoja:

Vetoomuksesta lisätietoja antaa