Riitta Valtokari valittiin Sonkajärven seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi

Sonkajärven seurakuntaneuvosto valitsi 14.4. pidetyssä kokouksessaan yksimielisesti Riitta Valtokarin Sonkajärven seurakunnan kirkkoherran virkaan.

Sonkajärven kirkkoherra Riitta Valtokari

Vt. kirkkoherra Anne Pulkka esitti seurakuntaneuvostolle vaalin valmistelijan lääninrovasti Arto Penttisen laatiman ehdotuksen pohjalta Riitta Valtokarin valitsemista Sonkajärven seurakunnan kirkkoherraksi.

Seurakuntaneuvosto keskusteli esityksestä laaja-alaisesti, jonka jälkeen Riitta Valtokari valittiin virkaan yksimielisesti. Koska seurakuntaneuvoston päätös oli yksimielinen, niin varsinaista vaalia ei toimitettu.

Sonkajärven seurakunnan seurakuntaneuvoston jäsenillä on ollut ennen päätöksen tekoa käytössään kokonaisarvio hakijoista, joka sisältää mm. tuomiokapitulin lausunnot, ansiovertailut ja ehdokkaiden haastattelut. Lisäksi seurakuntalaisilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä ja antaa palautetta hakijoista neuvoston jäsenille hakijoiden laatimien esittelyiden ja hartausvideoiden perusteella.

Sonkajärven seurakunnan kirkkoherran virkavalinnassa on hakuvaiheessa painotettu mm. kirkollisen hallinnon, talouden ja henkilöstöjohtamisen osaamista, jumalanpalveluselämän osaamista, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä kokemusta seurakuntien välisen yhteistyön kehittämisestä ja muutosjohtamisesta.

Kirkkoherraksi valittu Riitta Valtokari on 56 –vuotias teologian maisteri. Valtokari on toiminut vuodesta 2014 Raahen seurakunnan aluepappina ja muun muassa vt. kirkkoherrana Alavieskan seurakunnassa vuosina 2018-2020. Pappisvihkimyksen Valtokari on saanut vuonna 2012, tätä ennen hän on toiminut yli kymmenen vuoden ajan lastenohjaana ja lapsityönohjaana.

Sonkajärven seurakunnan uusi kirkkoherra aloittaa tehtävässä aikaisintaan 1.8.2021 tai sen jälkeen kun Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli on tehnyt päätöksen viranhoitomääräyksen antamisesta Riitta Valtokarille tähän tehtävään.

Kirkkoherran virkaa haki yhteensä kolme hakijaa; seurakuntapastori Petri Kasari Kokkolan seurakunnasta, aluepastori Riitta Valtokari Raahen seurakunnasta, kappalainen Lauri Pietikäinen Äänekosken seurakunnasta.

Aiemmin julkaistut tiedotteet kirkkoherran valintaan liittyen >>

Lisätietoja:
Sonkajärven seurakunta, vt. kirkkoherra Anne Pulkka, 0440 711 235, anne.pulkka@evl.fi

Wed Apr 14 19:14:59 EEST 2021