Pääsiäisen pyhinä tummien sävyjen rinnalla välkehtii ilo ja riemu

Pääsiäisen seudussa jokaisella pyhällä on oma merkityksensä ja tarkoituksensa.

Aurinko paistaa pilven takaa.

Palmusunnuntaista alkaa hiljainen viikko ennen pääsiäisen juhlaa. Pyhän tunnelma on valoisa, mutta samalla muistetaan mihin Jeesuksen tie Jerusalemista johtaa. Hiljaisen viikon alkupuolella mieliin vaeltaa Jeesuksen matka ristille.

Kiirastorstaina alkaa juhlan vietto ja jumalanpalveluksessa ehtoollinen on keskiössä. Kiirastorstaina muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Juuri pitkäperjantain kynnyksellä kirkoissa papin ehtoollisella lausumat sanat saattavat koskettaa erityisen syvältä: ”Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu.”

Pitkäperjantai on omistettu sen muistamiselle, että Jeesus kärsi ja kuoli puolestamme. Kirkoissa urut pysyvät hiljaisina ja alttari on puettu mustaan. Pitkäperjantai on Jeesuksen kuolinpäivä.

Pitkäperjantain synkkyydestä tunnelma vaihtuu sunnuntaina suureen iloon, kirkkovuoden suurimpaan juhlaan. Pääsiäisenä juhlitaan sitä, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja elämä on voittanut kuoleman. Pääsiäinen ei varsinaisesti pääty toiseen pääsiäispäivään vaikka arki alkaakin. Pääsiäisen ilon juhlan riemullinen juhla-aika vasta alkaa.

Kaikki ovat tervetulleita viettämään ja kokemaan pyhiä yhdessä kirkkoon jumalanpalveluksiin ja hartaushetkiin!

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien kirkkoihin kutsutaan ihmisiä viettämään ja kokemaan pyhiä yhdessä. Omassa kotikirkossa voi piipahtaa pääsiäisen seudussa useampaan otteeseen jumalanpalveluksissa, joita järjestetään jokaisena pyhäpäivänä.

Lapinlahden kirkossa voi kokea 30 vapaaehtoisen voimin toteutetun pääsiäisnäytelmän Rauhanviejä, rauhantuoja. Jaakko Löytty on säveltänyt ja sanoittanut näytelmään uutta musiikkia. Ensi-iltaa vietetään palmusunnuntaina 2.4. klo 15.00. Laadukasta musisointia on koettavissa myös Iisalmessa toisen pääsiäispäivän iltana 10.4. klo 18.00, kun Pyhän Ristin kirkossa kuullaan Pietà, Signore - pääsiäisen iltamusiikki. Iisalmessa seurakunnan draamaryhmä on mukana hiljaisen viikon ja pääsiäisen hartauksissa ja jumalapalveluksissa. Oman seurakunnan hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumat löytyvät täältä ja osoitteesta ylasavonseurakunnat.fi/paasiainen.

2023-03-17 13:23:00.0