Isosti-päivä antoi uusia keinoja isosena toimimiseen

Syksyinen lauantaipäivä Iisalmessa oli täynnä musiikin, liikkumisen ja ilmaisun iloa.
Isosti18 Iisalmen rovkunta Kuvat Hannu Keränen (49)_XL.jpg

Kuva: Hannu Keränen

Kolmannen kerran järjestetty Isosti-päivä kokosi isoskoulutettavat oppimaan tärkeitä taitoja isosen tehtävässä toimimisessa. Isoseksi aikovat nuoret tutustuivat erilaisten pajojen kautta toiminnallisiin tapoihin, joita voidaan hyödyntää rippileireillä. Tapahtuma oli rovastikunnallinen: Iisalmen, Keiteleen, Kiuruveden, Lapinlahden, Varpaisjärven, Pielaveden, Pyhäjärven ja Sonkajärven tulevat isoset osallistuivat toimintapäivään.

Päivän musiikkiannoksen tarjoili Virsvälkkä, joka yhdistelee kekseliäällä tavalla virsiä ja muita hengellisiä kappaleita nykymusiikkiin. Isosti-päivän avajaisissa kuultiin esimerkiksi Siunaa koko maailmaa sekoitettuna Robinin Frontside Ollie -hitin säveliin. Virsvälkän musiikkiaiheisessa pajassa isoskoulutettavat pääsivät hakemaan rytmiä oman kehon kautta. Yhtye säesti myös päivän loppumessussa.

Sosiaalisen median käyttöä ei piiloteltu tapahtumassa: päinvastoin koko päivän ajan #isostipäivä2018 toimi tapahtuman tunnisteena ja selfieseinällä napattiin kivoja yhteiskuvia. Yksi pajoista keskittyi kouluttamaan tulevia isosia siihen, miten somea voidaan hyödyntää rippileireillä. Monella riparilla ollaan valtakunnallisesti jo otettu käyttöön mediaisoset, jotka postaavat riparilta mukavia muistoja. Someisosen vastuuta harjoiteltiin kuvateoksen kautta, jossa jokainen koulutettava sai valita paperisen kuvan ja kirjoittaa siihen liittyvän tekstin tyhjälle paperille. Lisäksi pajassa käytiin luonnollisesti läpi hyviä some-käytäntöjä.

Pajoissa katse suunnattiin myös suoraan leirielämään, jossa isonen toimii tärkeässä asemassa. Esiintyminen ja esilläolo tulevat kuin huomaamatta leirin ohjaustehtävissä. Myös leikkien ja pelien merkitys leirielämässä korostuu – tätä taitoa varten kehittämisvinkkejä toivat liikkuvan seurakunnan liikunta-agentti ja Raamatun tekstejä taiteen keinoin käsittelevä Bible journaling.

Nuoret kokivat päivän pajatoiminnan hyödylliseksi ja idearikkaaksi. Nuoret pääsivät itse takaisin ”leiritunnelmaan”, jossa sai olla tiedon vastaanottajana. Päivän aikana koetuista aktiviteeteista jalostuu hyviä ideoita ensi kesän leirejä varten, nuoret kertoivat. Myös uusien, saman rovastikunnan alueelta olevien nuorten tapaaminen oli mukavaa. Koulutettavia olikin mukana lähes sata. Isoskoulutukset jatkuvat itsenäisinä jokaisessa seurakunnassa ensi kevääseen saakka.

Rippikoulu ei ole enää vain vanhoja leiriperinteitä ja papin opetusta sisältävä opetustuokio, vaikka perinteisiäkin elementtejä mahtuu mukaan. Sen sijaan Isosti-päivässä korostui rippikoulun muuttuva rooli: ripari on edelleen sukupolvikokemus, josta jokainen nuorisoaalto muovaa omalaisensa. Leirin rakentamiseen liittyy monenlaisia uusia tapoja, joiden hyödyntämisessä isosten rooli on erityisen merkittävä.

Rovastikunnallinen isosten toimintapäivä järjestettiin nyt kolmannen kerran, ensimmäistä kertaa Iisalmessa. Ensi vuonna tapahtuma on määrä järjestää Pielavedellä lokakuun alussa.

Teksti: Senni Martikainen

2018-10-11 15:03:00.0