Sinustako seurakunnan luottamushenkilö?

Kiinnostaako sinua vaikuttaminen omassa seurakunnassasi? Asetu rohkeasti ehdolle, huomisen kirkkoa tehdään nyt! Valituiksi tulevat päättäjät ovat avainasemassa esimerkiksi seurakuntien virkoihin, kiinteistöihin ja määrärahoihin liittyvissä ratkaisuissa.
Lukkari logo vaali osallistu.png

Ylä-Savon seurakuntayhtymässä ja sen seurakunnissa valitaan marraskuussa jäsenet seurakuntaneuvostoihin sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon. Varsinainen vaalipäivä on 18.11.2018 ja ennakkoäänestys ajalla 6.–10.11.2018.

Miten pääsee ehdokkaaksi?

Kirkon tulevaisuuden rakentamiseen tarvitaan kaikkia kirkon jäseniä. On tärkeää, että myös nuorten ääni kuuluu. Tarvitsemme sitoutuneita ja innostuneita ehdokkaita, joilla on tulevaisuuden uskoa. Ehdolle tulee asettua 17.9. mennessä. Nyt on siis aika miettiä ehdokkuutta! Vaaleissa valitaan henkilöt, jotka tekevät kirkon tulevaisuuden. Seurakuntien rakennemuutokset ja jatkuvasti tiukkeneva taloustilanne vaativat päättäjiä tekemään vaikeitakin valintoja monen hyvän asian väliltä.

Ehdokkaaksi voivat asettua kaikki 18-vuotiaat konfirmoidut kirkon jäsenet. Äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet kirkon jäsenet.

Miten ehdolle?

Vaaleihin asetetaan useammasta ehdokkaasta koostuvia ehdokaslistoja. Ehdokaslistan voi perustaa valitsijayhdistys, johon kuuluu vähintään kymmenen seurakunnan äänioikeutettua jäsentä. Jos sopivaa listaa ei löydy, niin voi perustaa myös oman listan. Valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjoja voi tulostaa osoitteesta www.seurakuntavaalit.fi tai hakea Iisalmen palvelutoimisto ja keskusrekisteristä. Sivuilta löytyy paljon muutakin tietoa vaaleista sekä ehdolle asettumisesta.

Jos ehdokkuus kiinnostaa, niin ole rohkeasti yhteydessä! Lisätietoja antavat mm. seurakuntien kirkkoherrat sekä palvelutoimisto ja keskusrekisteri. Vaalitietoa löydät oman seurakuntasi verkkosivuilta sekä osoitteesta www.ylasavonseurakunnat.fi/vaalit

2018-04-04 09:04:00.0