Hengellistä kansanmusiikkia konsertoidaan Sonkajärvellä

Sunnuntaina 5.3. kirkot Sonkajärvellä ja Vieremällä täyttyvät pelimannimusiikista, kun noin 60 soittajan ja laulajan ryhmä vierailee konsertoimassa uusin ja perinteisin pelimannisävelmin. Konsertti Vieremän kirkossa alkaa klo 13 ja Sonkajärven kirkossa klo 19.

Friikooli messu_Varpaisjärvi_02_THUMB.png

Vuosi sitten Nilsiän, Rautavaaran ja Varpaisjärven kanttorit päättivät toteuttaa yhteistyökuvion, jollaista harvoin pienten seurakuntien musiikkityö mahdollistaa. Pelimanni ja toimittaja Seppo Konosen idea oli, että kootaan Ylä-Savon pelimannit soittamaan ja jo tutuksi tulleesta yhteistyöstä Varpaisjärven Nais- ja Mieslaulajien kanssa voisi saada aikaan Friikoolin messun. Olisihan se hienoa!

Kanttorit, Nilsiästä Annette Kärppä-Leskinen, Rautavaaralta Janne Saarelainen ja Varpaisjärveltä Anna-Kaisa Tolvanen, sekä musiikinopettaja Anna Janka-Murros, harjoituttivat kuorojen stemmat kevään aikana ja kesän alussa aloitettiin yhteistyö, joka jatkuu edelleen konserttien merkeissä. Talven aikana kuoronharjoittamiseen on osallistunut myös Varpaisjärven vs. kanttori Lala Maukonen.

Yhteistyökuvio toteutettiin kesällä 2016, jolloin konsertti kuultiin Varpaisjärven, Nilsiän ja Rautavaaran kirkoissa, sekä Iisalmen kulttuurikeskuksella. Konsertti oli myös osana kahta isoa kansanmusiikin tapahtumaa. Se kuultiin Siilifolkissa Siilinjärven kirkossa ja Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla Kaustisen kirkossa. Tänä vuonna konsertti viedään mm. valtakunnalliseen kansanmusiikkitapahtumaan, Samuelin Poloneesin, ja esitetään Kuopion tuomiokirkossa.

Konsertin alku koostuu lapinlahtelaisen mestaripelimanni Kalevi Kainulaisen säveltämistä ja sanoittamista lauluista ja päättyy Friikoolin messuun. Jaakko Frigård-Rautanen (1843–1913), Friikooli, oli pelimanni ja seppä, jonka omailmeisiin ja ainutlaatuisiin sävelmiin Friikoolin messu perustuu. Seppä oli aikansa parhaita soittajia, joka menestyi hyvin aikansa soittokisoissa. Häneltä on tallennettu kaikkiaan 70 sävelmää, joista messussa on mukana kaksi.

Konsertin esiintyjinä toimivat Ylä-Savon pelimannit täydennettynä innokkailla pelimanneilla ympäri Savoa. Pelimanneja johtaa Riitta Väisänen. Kuorona toimivat Ylä-Savon pelimannien lauluryhmä, Nilsiän ja Rautavaaran kirkkokuorot, sekä Varpaisjärven Nais- ja Mieslaulajat Rautavaaran kanttori Annette Kärppä-Leskisen ja Janne Saarelaisen johdolla. Konsertin sooloesityksistä vastaa Janne Saarelainen pelimannien säestyksellä.

Konserttiin on vapaa pääsy, viisi euroa maksavan ohjelmalehtisen voi halutessaan ostaa ovelta.

Lisätietoja, Riitta Väisänen, 044 5858 528, riittava@gmail.com

2017-02-24 14:31:05.0