Meidän seurakuntamme

Sonkajärven seurakunta elää ja vaikuttaa Ylä-Savossa. Ajatuksena on kirkon opetuksen mukaisesti olla julistamassa, opettamassa ja luomassa yhteyttä läheisiin ja kauempana oleviin ihmisiin.

Sonkajärven seurakunta kuuluu Ylä-Savon seurakuntayhtymään ja on yksi sen viidestä seurakunnasta. Sonkajärven seurakunnassa on noin 3110 jäsentä (vuoden 2020 lopussa).

Ylä-Savon seurakuntayhtymän tehtävänä on huolehtia sen jäsenseurakuntien omaisuuden hoidosta, hautaustoimesta, toimistopalveluista sekä talous- ja henkilöstöhallinnosta. Tavoitteena on tukea seurakuntien hengellisen perustehtävän toteuttamista. Seurakuntayhtymään kuuluvat Iisalmen, Lapinlahden, Pielaveden, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnat, ja jäseniä on yhteensä 31 400 (31.12.2020).

Sonkajärven seurakunta kuuluu myös Iisalmen rovastikuntaan, johon kuuluvat Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien lisäksi Kiuruveden, Pyhäjärven ja Vieremän seurakunnat. Lääninrovastina toimii Pielaveden seurakunnan kirkkoherra Arto Penttinen.

Sonkajärven kirkko ulkoapäin talvella. Hautausmaalla palaa kynttilöitä.